Кафедра менеджменту
Постійний URI для цієї колекції
Огляд
Перегляд Кафедра менеджменту по Назва
Результати на сторінці
Параметри сортування
-
МатеріалAnalysing the Impact of Digitalisation on the Strategic Management of an Enterprise: Highlighting Key Aspects of Transformation(Pacific Business Review (International), 2024-06) Maryna Vuichenko ; Roman Maslyhan ; Gennadiy Stamatin ; Tetiana Ilto ; Mykola YokhnaFor digitalisation and digital transformation to be effective and deliver results, they must become strategic objectives. But any strategic direction requires a strategy. A company's development strategy is a long-term action plan that can adapt to the external environment and market conditions. At the same time, digitalisation can become a tool to ensure more efficient digital decision-making and implement a phased action plan to achieve a strategic result. Given the relevance of the chosen research topic, the purpose of the study may be to analyse the impact of digitalisation on the strategic management of an enterprise by highlighting the key aspects of transformation. To achieve this goal, it is necessary to define the essence and content of digitalisation, outline the role of digitalisation in the process of forming and implementing company strategies, and develop a strategic map for implementing a company management strategy in the context of digitalisation. To obtain the result, the author used both general scientific methods, in particular, analysis, synthesis, deduction, induction, systematisation, and a specific method of modelling strategic maps, which allows to present in a comprehensive manner the strategic directions of business development in four main projections: finance, customers, business processes, and personnel. As a result of the study, the role of digitalisation in the transformation of approaches to strategic management was determined. It has been established that digitalisation processes can significantly improve management decision-making by processing large amounts of various information. The paper also builds a strategic map for implementing a company's management strategy in the context of digitalisation, which can become a visual tool for achieving the strategic goals of company development, with the strategic goal being the growth of business value in the long term.
-
МатеріалDevelopment of Economic Complex of the Tourism Industry in Ukraine(IBIMA, Seville, Spain, 2020-04) Нагернюк, Діана Валентинівна ; Непочатенко, Валентина Олександрівна ; Коваленко, Любов Григорівна ; Непочатенко, Олександр Анатолійович ; Жмуденко, Вікторія Олександрівна
-
МатеріалDevelopment of Export-oriented Supply Chain Management in Agri-food Industries(International Business Information Management Association, 2020) Gomeniuk, Maryna ; Shkolnyi, Oleksandr ; Pitel, Nina ; Klymenko, Lidia ; Verniuk, Nataliia ; Zagorodniuk, Oksana ; Halahur, Yuliya ; Школьний, Олександр Олексійович ; Гоменюк, Марина Олександрівна ; Клименко, Лідія Василівна ; Пітель, Ніна Якимівна ; Вернюк, Наталія Олександрівна ; Загороднюк, Оксана Вікторівна ; Халахур, Юлія ЛеонідівнаThe authors justified the basic goals in Ukraine’s agricultural trade policy improvements, including increasing the share of processed foods and improvements of agricultural exports structure; opening new niches in the global market and diversification of export markets; support of small and medium-sized producers in their export efforts; increasing the level of global competitiveness of Ukrainian producers and processors.
-
МатеріалDigital transformation in the economy: analysis of the impact on the structure and functions of enterprises(Pacific Business Review international, 2023-12) Maryna Vuichenko ; Tamara Makukh ; Svitlana Sazonova ; Oksana Palamarchuk ; Svitlana ShulhaDigital transformation in the economy is a key process that brings significant changes to the operations of modern businesses. This transformation defines new structures and functions of enterprises, as well as affects their competitiveness and ability to adapt to changes in the digital world. In this context, the aims are to review and analyse the key aspects of digital transformation and its impact on the structure and functions of enterprises
-
МатеріалEnvironmental and social responsibility management in international entrepreneurship in EU countries(E3S Web Conf. Volume 408, 2023 International Conference on Sustainable, Circular Management and Environmental Engineering (ISCMEE), 2023) Kustrich Liliia ; Sribna Yevheniia ; Shmatko Nataliia ; Parhomenko Lyudmila ; Neboha Tetiana ; Lytvynenko Alina ; Lytvynenko Elena
-
МатеріалFOREIGN EXPERIENCE OF REGULATING INTERNATIONAL TRADE TRANSACTIONS(Сумський державний університет, 2015) Клименко, Лідія Василівна ; Зборовська, Юлія ЛеонідівнаThe article analyzes the international experience of state regulating international trade transactions; nature, directions and contradictions of contemporary processes of globalization are defined; components of regulatory and incentive means in system of state supporting foreign trade activity of commodity producers are considered; general provisions for the improvement of state regulation mechanisms of export-import activities in Ukraine are determined.
-
МатеріалImperatives for the formation and development of the circular economy and global waste management(E3S Web of Conferences 255, 2021) Khomenko, Inna ; Vuychenko, Marina ; Gomeniuk, Maryna ; Mazur, Yurii ; Haidai, Oksana ; Хоменко, Інна ; Гоменюк, Марина Олександрівна ; Вуйченко, Марина Анатоліївна ; Мазур, Юрій Павлович ; Гайдай, Оксана ВасилівнаThe world ecological problem of waste accumulation, environmental pollution and the need to develop a circular economy are described. The aim of the article is to show the advantage of using a circular economy in the management of the national economy. It is substantiated that resource management should radically change from a linear model of accept-use-dispose to a more stable, circular model. It is proved that the principles of circular economy are not based on the management of material and waste flows, but on more valuable methods, such as maintenance, recycling and reuse. Different models of circular economy and their shortcomings are considered. Based on practical world experience in implementing the concept of circular economy, 5 main circular business models are identified. It has been established that circular supply chains that minimize waste and seek to reuse, repair and recycle where waste cannot be prevented should be more sustainable than the linear systems they replace. It was found that in the absence of effective resource management, the current environmental situation will lead to fatal consequences, which confirms the need for public administration to ensure the use of a circular economy.
-
МатеріалINNOVATION DEVELOPMENT AND MIGRATION: PANEL DATA APPROACH(Маркетинг і Менеджмент інновацій, 2021-01) Альошкіна, Людмила ПетрівнаThe intellectual capital is a catalysator of the country’s economic growth. The developed countries try to develop attractive conditions for highly qualified migrants to diffuse the knowledge and innovations. The authors provided the bibliometric analysis of the papers, which focused on the analysis of the migrant issues was done.
-
МатеріалINVESTMENT SECURITY OF STRATEGIC MANAGEMENT OF UKRAINE’S AGRICULTURAL SECTOR DEVELOPMENT(University of ASVM, 2023) Inna NOVAK, Anastasiia MOVCHANIUK, Nina PITEL, Lesia KUCHER, Ivanna CHUKINA, Iryna KOVALENKO-CHUKINAThe current situation of the Ukrainian economy’s agricultural sector and investment processes associated to its development, as well as the essential organizational measures aimed at assuring the long-term economic impact of the state economy’s agrarian sector development, have been studied. The study is divided into three sections that provide the theoretical foundation of the concept of “investment”; analysis of the development of the agrarian sector of Ukraine, its role in the national economy with the determination of trends in the export potential of agricultural production; analysis of the capital investments volumes in the agricultural sector by their production directions and types of assets. Correlation and regression analysis has been applied in order to assess the influence of the actual amount of capital investment during 2010–2021 in the agrarian sector of the Ukrainian economy on the effectiveness of agricultural production, which is evaluated by the indicator of the gross added value amount of the agrarian sector. It has been established that the investment policy of Ukraine’s agrarian sector is currently not an effective driver of the economic processes development in the agrarian industry. Due to this, the results of the activities of business entities are inefficient, which is caused, first of all, by the lack of financial and material resources, the disparity of prices and other organizational, economic and institutional factors. The importance of ensuring the competitiveness of agricultural production through the activation of investment support aimed at updating the organization of technological processes of production, the introduction of scientifically based norms of economic activity, and the systematization of the organizational and management system is highlighted.
-
МатеріалManaging Logistic System of an Enterprise in the Context of Conducting International Business Transactions(UIKTEN - Association for Information Communication Technology Education and Science,Serbia, 2019-08) Пітель, Ніна Якимівна ; Альошкіна, Людмила Петрівна ; Вернюк, Наталія Олександрівна ; Новак, Інна Миколаївна ; Смолій, ЛюдмилаThis paper substantiates that in terms of the international business, management regarding the logistics system within the enterprise requires an integrated approach and coordination of potential capabilities of the business entity, a clear balance and interconnection of logistics flows in the field of production, procurement, warehousing, transportation and marketing. The scientific novelty of the conducted research includes substantiate feasibility of creating a strategy for managing logistics processes within an enterprise-entity of foreign economic activity, which is based on its foreign trade orientation. Such logistic system will contribute to the formation of the economic potential of within the enterprise and, increase the capital profitability. Furthermore, it will be the source of its competitive advantages and a means of increasing market value and profitability.
-
МатеріалMODELING THE LABOR MARKET STABILITY IN CONDITIONS OF UNCERTAINTY AS A COMPONENT OF STRATEGIC MANAGEMENT(https://link.springer.com/conference/icbt, 2021) Кустріч, Лілія Олександрівна ; Транченко, Людмила Володимирівна
-
МатеріалOснoвні аспекти бюджетування та принципи йoгo побудови на підприємствах як технології ефективного менеджменту(Інвестиції: практика та досвід, 2023) Кустріч Лілія Олександрівна ; Банар Оксана Василівна
-
МатеріалPublic Relations в контексті маркетингової комунікативної стратегії підприємства(УНУС, 2021-10-21) Халахур, Юлія Леонідівна
-
МатеріалState Policy in Land Relations Sphere in Terms of Ukraine’s Agrarian Reform(Proceedinds of the 33rd International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 2020) Мовчанюк, Анастасія Валентинівна ; Чукінна, Іванна ВалеріївнаThe article outlines the main stages of land relations formation in the process of agrarian reformimplementation in Ukraine and their impact on the socio - economic component of rural territoryliving standards. The results of the agricultural land denationalization have been considered and the transformation of the relationship between the owner, the manager of the land resources and theiruser has been analyzed. The need to develop a comprehensive approach to ensure the free ownershipand disposal of land resources, taking into account the needs of society and the historical traditions ofthe Ukrainian peasantry, has been emphasized.
-
МатеріалStrategic guidelines of developing international motor transportations and transit potential of Ukraine(Актуальні проблеми економіки., 2016-11) Клименко, Лідія Василівна ; Зборовська, Юлія Леонідівна ; Жмуденко, Вікторія ОлександрівнаStrategic guidelines of developing international motor transportations and transit potential of Ukraine/ Л.В. Клименко, Ю.Л. Зборовська, В.О. Жмуденко // Актуальні проблеми економіки.
-
МатеріалStructuring of sources of attracting capital to agricultural production as a prerequisite for the formation of an effective investment mechanism in the agricultural sector(Economic Annals-XXI, 2016-09) Новак, Інна Миколаївна ; Вернюк, Наталія Олександрівна ; Новак, Юрій ВасильовичThe Ukrainian agricultural sector suffers a sharp lack of financing which has negative consequences and is followed up with technical and technological backwardness and a decreasing level of competitiveness. The authors substantiate the necessity of the formation of an effective investment mechanism which should be based on the optimum combination of sources of domestic and foreign investments. The article deals with a structural and logical scheme of determination potential sources of investment capital in the agricultural sector of Ukraine. A negative trend in public funding which resulted in negative consequences for the Ukrainian village and the relevant infrastructure, as well as the development of depressed areas is revealed. The authors emphasise on loan problems and note the importance of the development of domestic corporations in the agricultural sector. Relations with international financial organisations, the leading role of which belongs to the International Monetary Fund, the World Bank (the largest share in the distribution of credit resources is owned by the International Bank for Reconstruction and Development) and the European Bank for Reconstruction and Development are analysed. As a result of the conducted analysis, it is recommended to attract alternative sources of investment in the agricultural sector, as well as funds of institutional investors and multinational corporations. The authors have proved a need to work out an economic and mathematical model that will select the best source of investment to achieve the optimal production outcomes and develop the social sphere with regard to characteristics of the investee.
-
МатеріалАспекты внедрения комуникационного менеджмента на предприятиях АПК(БГСХА, 2021-02-04) Халахур, Юлія Леонідівна
-
МатеріалВДОСКОНАЛЕННЯ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ(Ефективна економіка, 2021-01) Чукіна, Іванна Валеріївна ; Коваленко, Григорій ОлександровичОбґрунтовано необхідність вдосконалення управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств. Визначальним для діяльності аграрного підприємства є дотримання принципів маркетингу. Принципи маркетингу повинні стати головними в управлінні, тому що практично всім аграрним підприємствам в умовах ринкової економіки основну увагу доводиться приділяти питанням реалізації товару, підвищенню прибутковості виробництва, враховувати наявність конкурентів, коливання цін на основні товари. Встановлено, що запровадження ефективного маркетингового управління конкурентоспроможністю є першочерговим завданням вітчизняних аграрних підприємств, адже підприємство, яке прагне досягти переваги на ринку, більшою мірою орієнтоване на споживача. Важливу роль у вдосконаленні системи управління маркетинговою діяльністю відіграє фінансова політика, яка стосується всіх сфер економічної діяльності аграрних підприємств. Вдосконалення в системі управління маркетингом потребує кадрове забезпечення для аграрних підприємств. Проблемою залишається питання інвестиційного забезпечення інфраструктурних складових аграрних підприємств у системі управління маркетингом. Практика діяльності аграрного підприємництва показує, що маркетингові комунікації сприймаються, як допоміжна діяльність, часто ототожнюються лише з просуванням продукції, застосовуються відособлено, а не в комплексі з іншими елементами управління маркетингом. Важливим недоліком організації діяльності аграрних підприємств є відсутність маркетингової служби. Створення і організація діяльності служби маркетингу аграрних підприємств – необхідна, але недостатня передумова для забезпечення ефективного маркетингового обслуговування галузі. До шляхів удосконалення управління маркетинговою діяльністю аграрних підприємств крім створення повноцінних відділів маркетингу, необхідно віднести розробку і здійснення маркетингової стратегії аграрних підприємств. Ефективна система управління маркетингом може забезпечити прибутковість аграрного підприємства на довгострокову перспективу та його стабільне становище на ринку.
-
МатеріалВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ ПРИ ВИЗНАЧЕННІ МАЙБУТНІХ ОРІЄНТИРІВ РОЗВИТКУ КРАЇНИ(Актуальні проблеми економіки, 2015-07) Новак, Інна МиколаївнаУ статті систематизовано іноземний досвід застосування стратегічного планування при визначенні майбутніх орієнтирів розвитку країн. Визначено місце та значення інвестиційної стратегії, як інструменту підвищення конкурентоспроможності аграрної галузі та економіки в цілому. Проведено аналіз виконання програми розвитку українського села до 2015 р., визначено проблеми, пов’язані з державним фінансуванням запланованих заходів та відсутністю системно сформованої на основі чітко визначених пріоритетів інвестиційної стратегії. Запропоновано власний погляд на взаємозв’язок загальної державної стратегії розвитку з інвестиційними стратегіями (держави, галузі, господарського суб’єкта). Обґрунтовано, що інвестиційна стратегія держави представляє собою системну концепцію, яка визначає і спрямовує розвиток інвестиційної діяльності галузей економіки, у тому числі аграрної.
-
МатеріалВиробничий цикл у галузі свинарства: національний та світовий досвід(ЗАТ "Нічлава", 2006-12) Клименко, Лідія Василівна ; Дмитрук, Борис ПахомовичУ науковій монографії аналізується сучасний стан та обґрунтовано шляхи підвищення економічної ефективності виробництва свинини на основі скорочення тривалості виробничого циклу галузі: поліпшення племінної роботи, зміцнення кормової бази та удосконалення годівлі тварин, впровадження промислових технологій в поєднанні з використанням сучасних досягнень та прогресивних форм організації виробництва. Висвітлено основні методологічні та практичні підходи пошуку нових інтенсивних напрямів розвитку галузі, застосування енерго- та ресурсозберігаючих технологій та інноваційно-інвестиційних розробок у виробництво продукції свинарства. Матеріал викладений в монографії розрахований на керівників та спеціалістів агропромислових підприємств, викладачів, аспірантів та студентів аграрних закладів.