Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://lib.udau.edu.ua/handle/123456789/1767
Название: КРИТЕРІЇ РОЗРОБКИ ЕФЕКТИВНОЇ МОДЕЛІ МЕХАНІЗМУ ОПОДАТКУВАННЯ ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
Авторы: Барабаш, Леся Віталіївна
Ключевые слова: податок на доходи фізичних осіб
основні доходи
побічні доходи
приховувані доходи
модель механізму оподаткування доходів фізичних осіб
Дата публикации: 2015
Издатель: Умань, Редакційно-видавничий відділ Уманського НУС, 2015
Библиографическое описание: Барабаш Л.В. Критерії розробки ефективної моделі механізму оподаткування доходів фізичних осіб / Л.В. Барабаш // Збірник наукових праць Уманського національного університету садівництва / Редкол.: О.О. Непочатенко (відп. ред.) та ін. - Умань: УНУС, 2015. - Вип. 87. - Ч. 2: Економіка. - С. 35-44.
Серия/номер: Економіка;Вип. 87. - Ч. 2. - С. 35-44.
Краткий обзор (реферат): Податок на доходи фізичних відіграє визначальну роль у формуванні доходів бюджетів різних рівнів. Однак існуючий нині в Україні механізм оподаткування доходів фізичних осіб функціонує не на повну силу, адже значна частина доходів, які є об’єктом оподаткування, приховується платниками. Саме тому необхідна розробка ефективної моделі механізму оподаткування доходів фізичних осіб.
Описание: Трансформационные процессы, происходящие в отечественной экономике, побуждают к пересмотру и оптимизации действующего механизма налогообложения доходов физических лиц. Помимо этого следует отметить, что построение оптимальной модели эффективного налогообложения доходов физических лиц должно объединять два уровня её функционирования – государственный и местный, а доходы, являющиеся объектом налогообложения, следует распределять на основные (имеющие стабильный характер поступления) и побочные (характеризируются нестабильным, даже случайным характером получения). Вследствие проведённых поисков было определено, что налог на доходы физических лиц, уплаченный с побочных доходов, должен направляться исключительно в государственный бюджет. Что касается налога, уплаченного с основных и скрываемых доходов, то он должен поступать в распоряжение местных бюджетов. Расчёты, проведённые в соответствии с требованиями предложенной модели эффективного механизма налогообложения доходов физических лиц показали преимущество прогнозируемых показателей над фактическими, что свидетельствует о большей стойкости предложенной модели к изменениям в экономической среде государства, а также об относительной стойкости во время кризисных периодов. Таким образом, практическая реализация предложенной модели и корректировка механизма налогообложения доходов физических лиц положительным образом отразятся на все уровнях налогового процесса и поступлениях в бюджеты разных уровней. Ключевые слова: налог на доходы физических лиц, основные доходы, побочные доходы, скрываемые доходы, модель механизма налогообложения доходов физических лиц. Transformational processes which take place in domestic economy determine to reconsider and improve current taxation of income procedure of individuals. In spite of this, it's necessary to mention that optimal model development of effective taxation of income of individuals must combine two levels of its functioning - public and local; and it's necessary to divide incomings that are objective of taxation into basic (with stable mode of arrival) and secondary (with unstable, even accidental nature of arrival). It's necessary to determine group of taxpayers. During its charging according to incomings from basic sources there is provided to divide them into groups according to number of individuals, that are under these supplies. Tax assessment base is calculated as difference between sum of monthly income of a taxpayer, essential social due and tax-exempt minimum. The next step is application of tax rate which amount depends on group of taxpayers. Regressive approach allows to restore justice in taxation of payers that contain different number of individuals. It's relevant to divide secondary sources of incomings, that are marked in aid of taxation, into ususal and extreme. Usual ones are financial income, investment returns, ownership and resource incomes, that are characterized with comparative stabitility of arrival, therefore it's suggested to tax them at the rate of 5 percent. Extreme incomings have unstable and even accidental nature of arrival that motives to apply higher tax rate - 10 percent. Tax assessment base of its income type is total sum of finances received by a payer from the foregoing sources. Suggested tax rates have adaptive nature because they adapt to peculiarity of every payer and income type. After searching it is determined that income tax of individuals paid from secondary incomings must be aimed to state budget. Tax paid from basic and hidden incomings must be put at the disposal of local budget. Calculations settled according to standards of suggested model development of effective taxation of income of individuals show advantage of predicted rate above real that affirms about stronger resistance of suggested model to changes in economic environment and relative resistance during time of crisis. Therefore practical realization of suggested model and adjustment of taxation of income procedure of individuals affect positively at all levels of taxation process and arrivals into budget of different levels. Key words: income tax, basic income, secondary income, hidden income, model development of taxation of income of individuals.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://lib.udau.edu.ua/handle/123456789/1767
ISSN: 0131-6393
Располагается в коллекциях:Наукові матеріали кафедри

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Барабаш_УНУС.pdf753,7 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.